سفارش تبلیغ
صبا ویژن
کارشناسی تکنولوژی و گروه های درسی آموزش و پرورش فلاورجان

چرا خود پیامبراکرم(صلی الله علیه وآله) قرآن را نمی نوشتند؟ با این که خود در احادیث مختلف تأکید به نوشتن قرآن و علوم و روایات می کردند؟


        تمام قرآن، به امر پیامبراکرم(صلی الله علیه وآله) به دست کاتبان وحی نوشته شده است; لذا احادیثی که بر نگارش علوم تأکید دارند، با اقدام پیامبراکرم(صلی الله علیه وآله) در ننوشتن احادیث و قرآن به دست مبارک خودشان منافاتی ندارد. شیوه آموزش و تربیت پیامبراکرم(صلی الله علیه وآله) با خواندن آیات قرآن از حفظ و تعلیم حلال و حرام و دادن تعلیمات عالی اسلام و اندرزها و نصایح بوده است; ولی بر اساس سلسله ای مصالح مهم، پیامبر(صلی الله علیه وآله) از به کار بردن قلم اجتناب می ورزید; زیرا اگر او مانند دیگران می خواند و می نوشت، مخالفان نبوت او، آن را دستاویز قرار داده، چنین وانمود می کردند که آیین توحید او و شرایع و احکام وی زاییده افکار دیگران و نتیجه مطالعات و بررسی های مکتب های پیشینیان است و با جهان وحی و خداوند ارتباطی ندارد. قرآن این حقیقت را با روشن ترین عبارت بیان کرده و می فرماید:          (وَ مَا کُنتَ تَتْلُواْ مِن قَبْلِهِ مِن کِتَـب وَ لاَ تَخُطُّهُ بِیَمِینِکَ...) پیش از نزول قرآن، کتابی نمی خواندی و چیزی نمی نوشتی ]زیرا[ در غیر این صورت، کافران در آیین تو تردید می کردند.


از این رو مصلحت اقتضا می کرد که پیامبر(صلی الله علیه وآله) خود ننویسد و نخواند; اگر چه بر خواندن و نوشتن توانایی داشته باشد.


نوشته شده در  جمعه 89/5/22ساعت  5:27 عصر  توسط  
  نظرات دیگران()


لیست کل یادداشت های این وبلاگ
انیمیشن تابش آلفا ، بتا و گاما
[عناوین آرشیوشده]