سفارش تبلیغ
صبا ویژن
کارشناسی تکنولوژی و گروه های درسی آموزش و پرورش فلاورجان

 


سیر و سفر و گردش گری در قرآن و آثار آن


بسیار سفرباید تا پخته شود خامی


أَفَلَمْ یَسِیرُوا فِی الْأَرْضِ فَتَکُونَ لَهُمْ قُلُوبٌ یَعْقِلُونَ بِهَا ...آیا در زمین گردش نکرده اند تا دل هایی داشته باشند که با آن بیندیشند.. . .»{الحج/46}



در قرآن کریم آیات بسیاری دیده می شود که برسیر و سفر تاکید دارد.
به چند نمونه از این آیات توجه کنید:



قُلْ سِیرُواْ فِی الأَرْضِ ثُمَّ انظُرُواْ کَیْفَ کَانَ عَاقِبَةُ الْمُکَذِّبِینَ {الأنعام/11}



أَفَلَمْ یَسِیرُواْ فِی الأَرْضِ فَیَنظُرُواْ کَیْفَ کَانَ عَاقِبَةُ الَّذِینَ مِن قَبْلِهِمْ وَلَدَارُ الآخِرَةِ خَیْرٌ لِّلَّذِینَ اتَّقَواْ أَفَلاَ تَعْقِلُونَ {یوسف/109}



قُلْ سِیرُوا فِی الْأَرْضِ فَانظُرُوا کَیْفَ کَانَ عَاقِبَةُ الْمُجْرِمِینَ {النمل/69}



قُلْ سِیرُواْ فِی الأَرْضِ ثُمَّ انظُرُواْ کَیْفَ کَانَ عَاقِبَةُ الْمُکَذِّبِینَ {الأنعام/11}

باتوجه به این که قرآن کتاب هدایت است، می توان گفت تاکید برسیر و سفر و گردش گری بیشتر جنبه تربیتی داشته و موجب درس گرفتن و پند و اندرز از پیشینیان می شود (1) نکاتی که از این آیات می توان استفاده کرد عبارتند از:
1 . مطالعه تاریخ گذشتگان برای هر قومی اهمیت حیاتی دارد .
تاریخ ، خصوصیات اخلاقی و کارهای نیک و بد گذشتگان را برای ما بازگو می کند و علل سقوط و سعادت ، کامیابی و ناکامی جامعه ها را نشان می دهد . امّا طبیعی است که  دیدن اسناد زنده ـ کاخ های ستمگران ، بناهای شگفت انگیز ، آثار تمدن گذشتگان و.. . . ـ به مراتب بهتر از خواندن تاریخ مدون است ; زیرا هنگامی که در برابر آثار گذشتگان قرار می گیریم گویا آن ها جان می گیرند و با ما سخن می گویند; اثری که این دیدنِ توأم با تفکر در بیداری روح و جان ما دارد با هیچ چیز دیگر برابری نمی کند .
2 . عبرت گرفتن از زندگی دیگران مهمتر بوده و ارزشش از تجربه های شخصی بیشتر است ; چون در تجربه  شخصی انسان باید زیان هایی متحمل شود تا مسائلی بیاموزد; ولی با استفاده از تجارب دیگران ـ که بهترین راه آن سفر است ـ انسان بی آن که متحمل زیانی شود ، توشه گرانبهایی می اندوزد .
3 . مسلمانان ، با سیر و گردش در دنیا ، می توانند نیازمندی های زمان را درک کنند و خود را از تنگنای محیط محدود فکری به در آورند و تحول و جنبشی در عالم اسلام و مسلمین پدید بیاورند .
4 . مسافرت موجب سلامتی و تندرستی  جسم و روح انسان می شود; و از این طریق می توان با خرید و فروش و مبادله اجناس در شهرها منابع اقتصادی هم به دست آورد . حضرت رسول اکرم (ص ) می فرمایند: «سافروا تصّحوا و تغنموا» که غنیمت شامل غنیمت مادی ، معنوی و فرهنگی می شود .(2)
5. انسان در سفر با اقوام و آداب و سنت های دیگران آشنا شده ، از تجربه های آنان بهره گرفته و به کردار و آثار و عواقب آن می اندیشد . در سیر و سفر علاوه بر آگاهی از داستان های گذشتگان ، ویرانی قصرها و آبادی های را که بر اثر اعمال زشت صاحبان آن ها ، زیر ضربات عذاب الهی در هم کوبیده شده اند ، مشاهده کرده و درسی زنده و محسوس می گیرد .



پاورقی ها:

1 . تفسیر نمونه ، آیة الله مکارم شیرازی و دیگران ، ج 3 ، ص 103 ، دارالکتب الاسلامیة
2 . تفسیر نمونه ، آیة الله مکارم شیرازی و دیگران ، ج 16 ، ص 458 .


نوشته شده در  جمعه 89/5/22ساعت  5:27 عصر  توسط  
  نظرات دیگران()


لیست کل یادداشت های این وبلاگ
انیمیشن تابش آلفا ، بتا و گاما
[عناوین آرشیوشده]